De geschiedenis van deze bus

De 157 is een Amsterdamse stadsbus uit 1940. De wagen is de laatste van een serie van 42 bussen en komt uit een van de eerste series Amsterdamse dieselbussen. Vanwege de oorlogsontwikkelingen en bijbehorende materiaalschaarste lukte het carrosseriebouwer Verheul uiteindelijk pas in 1945 om de wagen af te maken en af te leveren.De 157 doet vervolgens tot 1958 dienst als lijnbus en wordt daarna verbouwd tot storingswagen. Voor dit doel werd de wagen ontdaan van interieur en kreeg de achterkant een grote laadklep. voor het gemakkelijk in- en uitladen van materialen. Elf jaar later ontfermt de Stichting Veteraan Autobussen zich voor een eerste keer over de wagen. De wagen wordt echter niet opgeknapt, maar blijft wel voor sloop behoed. In 1974 werd het een van de eerste voertuigen van de Stichting Museum Streek- en Stadsautobussen Amsterdam (MUSA). Tussen 1978 en 1991 wordt de 157 daar opgeknapt en geldt het jarenlang als een van de topstukken van de MUSA. Zo was de wagen is te zien in o.a de film Ciske de Rat.Door verschillende ontwikkelingen hield de MUSA geen stand en vertrok de 157 vanuit Amsterdam voor een kortstondig verblijf naar het Noordelijk Openbaar Vervoermuseum in Ouwsterhaule, waar de wagen gestald werd. Dit was niet bevorderlijk voor de conditie van deze wagen. Eind 2013 werd de 157 voor een tweede maal gered door de Stichting Veteraan Autobussen, die de bus opnam in de werkgroep Pijnacker. Op dit moment is de 157 nog in restauratie. Stadsbus 157 is een bus met kenmerken van zeldzaamheid. De opdrachtverlening tot bouw is in 1939 gegeven voor een ontwerp bus dat ook toen al verouderd was. De wagen behoort tot de ongeveer 10 vooroorlogse bussen die Nederland rijk is, en heeft een zogenaamde A-status.

merk

Kromhout