Een nieuwe aanwinst voor de collectie van de SVA!

In de afgelopen maanden heeft de werkgroep Apeldoorn/Arnhem zich ingespannen om een bus toe te voegen aan de collectie van de SVA. Er bestond bij de werkgroep behoefte aan uitbreiding van capaciteit voor het toenemende vervoer. Met name ontstond behoefte aan een toerwagen die ook een beeld van het toervervoer aan het eind van de vorige eeuw zou kunnen representeren. De wens tot meer aandacht voor toerwagens was al eerder gesignaleerd en met verve ondersteund door ons AB-lid Leo Ringelberg, zelf touringcarondernemer. Uiteraard leverde de uitbreiding van de vloot de nodige discussie op. Immers deze bus is nog niet een echte veteraan te noemen. De bus heeft al wel de respectabele leeftijd van 26 jaar gehaald. De Taakgroep Collectie wees in het beslisproces voor de mogelijke aanschaf er terecht op dat binnen het restrictieve beleid met betrekking tot uitbreiding van de collectie én de nog prille leeftijd van de bus, dit mogelijk vooral ook uit andere dan collectie-overwegingen gewenst zou kunnen zijn. Ook zij waren van menig dat dit soort touringcar op den duur zeker de status van museaal erfgoed zou verkrijgen. De bus was immers vele decennia gezichtsbepalend voor de toerwagens die Van Hool produceerde. Na rijp beraad en een overtuigende presentatie door werkgroep AA, is besloten deze bus aan te schaffen en in beheer onder te brengen in Apeldoorn.

Om wat meer inzicht te bieden in wat deze bus allemaal heeft meegemaakt in zijn leven, volgt hieronder een overzicht van herkomst en werkzaam leven tot nu toe. Eind jaren 70 is van Hool met het bouwen van touringcars van het type T8 Acron gestart.

Tot half jaren 80 werden ze gebouwd op een Fiat chassis. Na die tijd is van Hool ook bussen gaan bouwen met een chassis van Volvo en MAN. Er zijn ook T8 Acron bussen met een Mercedes Benz chassis. Het ontwerp was dermate succesvol dat het tot ver in de 90 er jaren heeft geduurd voordat de opvolger van de T8 genaamd T9 het levenslicht zag.

Onze nieuwe van Hool T815 Acron is op 26 februari1987 op de weg gekomen bij de firma van Delen uit Barneveld en was daarmee een van de eerste T8 Acron’s op basis van een MAN chassis. Op 21 februari 1995 is deze bus overgegaan naar de firma E. vd Broek uit Zundert en kreeg daar het wagenpark nummer 20. De bus heeft vele internationale ritten uitgevoerd. Door het teruglopen van de touringcarbranche was Van de Broek genoodzaakt deze bus af te stoten. Wel stond hij er op dat de bus behouden bleef. Hierdoor kon SVA op 18 september 2013 deze bus verwerven om in de collectie op te nemen. De 20 is de eerste bus in de SVA-collectie met motor en chassis van het fabricaat MAN en de tweede bus met een Van Hool carrosserie (de andere is de 7319).

Het bewijs dat het ontwerp van Van Hool zijn tijd vooruit was, blijkt uit de lange tijd dat dit type in productie is geweest en dat het publiek, hoewel deze bus ouder is dan menige lijnbus uit onze collectie, hem meestal jonger inschat dan dat hij in werkelijkheid is. Je ziet hem zijn leeftijd niet aan, zogezegd.

Direct na de opname in de SVA-collectie heeft de 20 een grondige opknapbeurt ondergaan waarbij alle ernstig aangetaste steunbalken en enige beplatingen zijn vervangen. Het chassis was verder in goede staat.

Spoedig zal de 20 ingezet worden als voorbeeld van touringcars uit de jaren 80 en 90 voor excursies en dergelijke soort ritten.

.