logo


1-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van de Nederlandse autobussen over de oostgrens verdwenen en van de resterende exemplaren verkeerde de meeste in deplorabele staat. 

Om het personenvervoer over de weg weer op gang te brengen, werden na de bevrijding op grote schaal zogenoemde noodbussen ingezet. Dit waren meestal (leger)vrachtwagens, die op eenvoudige wijze werden aangepast voor personenvervoer. Tot deze noodbussen behoorden ook de Austin “bellewagens”. Dit waren van oorsprong Engelse brandweerwagens, die in de oorlog waren gebouwd als trekkers voor motorspuiten. 

Hun bijnaam kregen ze vanwege de grote, op het dak gemonteerde bel. Na de oorlog werd een groot deel van de bellewagens overcompleet en via oorlogsdumps kwamen de wagens beschikbaar voor de Nederlandse busondernemers. Met simpele houten banken er in deden zij als noodbus dienst bij vele bedrijven, om na een aantal jaren het veld te ruimen bij de komst van nieuw materieel.

Samen met een soortgenoot heeft de bellewagen van de SVA dienst gedaan bij de Gebroeders van Gog in Capelle aan den IJssel, het bedrijf dat het busvervoer in het gebied tussen Rotterdam en Gouda verzorgde. In zijn nadagen werd de Austin nog tot 1967 als werkwagen gebruikt. Zodoende werd zijn leven gerekt en in genoemd jaar kwam hij via de Autobus Dokumentatie Vereniging terecht bij de toen kersverse en nog niet eens officieel opgerichte SVA. 

De Austin was daarmee de allereerste SVA-museumbus. Na een lange tijd te zijn opgeslagen, is dit noodbusje enkele jaren geleden gerestaureerd. 
Een andere (brandweer)bellewagen die de SVA destijds verwierf, fungeerde daarbij als onderdelenleverancier.

merk

:

Austin, Type: K2

carrosserie

:

Austin

bouwjaar

:

1942

kenteken

:

NA-63-80

zitplaatsen

:

officieel 0, oorspronkelijk waren dit er 16

soort bus

:

Noodbus

naar SVA

:

1967

vorige eigenaar

:

Gebr. van Gog (busnr. 1 “Bellewagen)

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig