logo


2247-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

De Den Oudsten Alliance, kortweg Alliance, is een busfamilie met een aantal subtypen. De Alliance werd in 1989 gepresenteerd en was tot aan het faillissement van Den Oudsten in 2001 in productie. De bus die in 1989 werd geïntroduceerd Den Oudsten B89 kon als opbouw op een gewenst chassis worden geleverd. Dit chassis kwam in veel gevallen van DAF, maar ook bussen met chassis van Volvo en Iveco waren leverbaar. Er was vanaf 1992 ook een gelede variant leverbaar, maar daarvan zijn er slechts 10 gebouwd. Voor het toen nieuwe Interliner-concept werden in 1994 ook 15 meterbussen ontwikkeld, op Volvo en DAF. In 1996 werd de productie van de B89 gestaakt, omdat Den Oudsten zich geheel op integraal gebouwde bussen ging richten Van de B89 werden ook exemplaren gebouwd met een lengte van 15 meter op Volvo B12M chassis. Deze wagens werden voornamelijk ingezet als Interliner. Daarnaast zijn er op het DAF SBG220-chassis nog enkele B89 gelede wagens gebouwd voor ZO/Hermes.
Vanaf 1992 was de Den Oudsten Alliance B91 leverbaar, een integraal gebouwde bus die uiterlijk gelijk was aan de B89. Sindsdien wordt de B89 ook Alliance genoemd. Integraal gebouwd wil zeggen dat Den Oudsten ook zelf het chassis bouwde, alleen de motor werd nog van buiten gehaald. In de meeste gevallen betrof het een DAF-motor, maar MAN was ook mogelijk. In 1997 werd de B91 opgevolgd door de B95.
In 1992 werd ook een lagevloerversie geïntroduceerd, de B90. Deze werd in 1996 gemoderniseerd en ging voortaan als B96 door het leven. De belangrijkste zichtbare wijziging zit binnenin: de staande motor werd vervangen door een liggende motor.
In 1993 werd een prototype gebouwd van een gelede lagevloerbus. In 1997 ging de bus in productie, als Alliance B93. In 1995 werd de B91 aangepast: waar de B91 een staande motor had, kreeg de nieuwe Alliance B95 een liggende motor. In 1996 werd de B90, zoals gezegd, opgevolgd door de Alliance B96.
In de tussentijd veranderde het uiterlijk weinig, alleen verschoof de filmkast. Oorspronkelijk zat deze achter de bolle voorruit, maar later werd deze verplaatst naar boven de voorruit ter vergroting van de leesbaarheid. Hierdoor kreeg de bus een wat ‘plattere’ kop.
De productie van alle modellen stopte in 2001, toen Den Oudsten failliet ging. Op dat moment waren enkele bussen voor de RET en de HTM in aanbouw. De HTM bussen (B93) werden afgebouwd door de Technische Dienst van de HTM. TSN nam de reserveonderdelen over uit de boedel.

Specifieke beschrijving van de inzet van deze ex Oostnet 2247

De bus was nieuw in dienst in Enschede in 1998 bij OOSTNET en is in 1999 over gegaan naar Connexxion. Daar heeft de bus nog tot december 2005 dienst gedaan in Enschede en is daarna nog naar de Hoeksche Waard (Rotterdam) geweest.
In 2010 heeft Connexxion de bus verkocht aan de gemeente Enschede voor daklozen opvang in die koude winter.
Van april 2010 tot januari 2014 heeft de bus ongebruikt in Glanerbrug gestaan. In januari 2014 is de bus overgedragen aan de SVA Werkgroep Apeldoorn.

Foto: M. van Dijk

merk

:

Den Oudsten

carrosserie

:

Alliance B96 DL595 DAF

bouwjaar

:

1998

kenteken

:

BG-NT-63

zitplaatsen

:

32

soort bus

:

Lijndienstbus

naar SVA

:

2014

vorige eigenaar

:

Oostnet 2247
Connexxion 2247
Gemeente Enschede

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel rijvaardig


%d bloggers liken dit: