logo


7319-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

In de jaren vijftig en zestig nam de standaardisatie in het streekvervoer gaandeweg toe. Vooral bij de NS-dochterbedrijven. Leyland-bussen, met een Nederlandse carrosserie van Verheul, Werkspoor of Den Oudsten voerden de boventoon. Toch verschenen er af en toe ook afwijkende series bussen. Een voorbeeld daarvan zijn de begin jaren zestig door de Belgische carrossier Van Hool gebouwde semi-toerwagens serie 7300. Het chassis en de motor waren van het vertrouwde merk Leyland, maar met hun wat rondere voorkant, hun bergramen (de uitzichtsramen in de dakronding) en hun bagagerek op het dak, vormden deze wagens toch een aparte verschijning. Zoals gezegd waren het semi-toerwagens, wat wil zeggen dat ze behalve voor toerwerk ook werden ingezet voor bijvoorbeeld groepsvervoer en voor extra ritten op de lijndienst. De Veluwse Auto Dienst (VAD) had destijds tien bussen van dit type in dienst, waar de huidige museumbus 7319 er één van was. Deze bus kwam in 1962 in dienst en precies twintig jaar later werd hij door de VAD overgedragen aan de oprichter van de huidige SVA-werkgroep Apeldoorn/Arnhem. Daarmee was het de eerste bus die onder de hoede kwam van de groep enthousiaste SVA`ers, die deze werkgroep vormden. Met hulp van de VAD werd de bus door de werkgroepleden in de oude uitvoering teruggebracht. Dat wil zeggen in groen met crème en met het “springende hert”, het oude VAD-embleem, op de flanken. Na een aantal jaren, waarin de bus een flink aantal kilometers aflegde, bleek dat een meer ingrijpende restauratie nodig was. De oorspronkelijke eigenaar van de 7319 was bereid daarvoor een financiële bijdrage te leveren, waarna de SVA deze werkzaamheden ter hand kon gaan nemen.

merk

:

Leyland LE-HO

carrosserie

:

Van Hool

bouwjaar

:

1962

kenteken

:

UB-92-52

zitplaatsen

:

45

soort bus

:

Lijndienstbus

naar SVA

:

1982

vorige eigenaar

:

VAD 7319

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig


%d bloggers liken dit: