logo


48-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Net als de GMC nummer 8 ook een compleet uit Amerika afkomstige bus is de Twin Coach 48, in de uitvoering van het voormalige autobusbedrijf Maarse en Kroon uit Aalsmeer. Dit bedrijf nam in 1947/1948 een serie van negen Twins in dienst, waarna in 1953 nog een tweedehands exemplaar volgde. In 1958 werd de hele serie van tien stuks verkocht aan de RAGOM, de Ridderkerksche Autogarage- en Omnibusmaatschappij te Ridderkerk. Uiteindelijk vonden alle Twins hun einde bij de sloper. Toen in 1973 bij het vervoerbedrijf van de Zwit­serse stad Luzern een serie Twin Coaches buiten dienst werd gesteld, nam één van de toenmalige bestuursleden van de SVA het initiatief om zo’n bus te kopen en deze te bewaren in Maarse en Kroon uitvoering.In Nederland aangekomen werd de bus al spoedig voorzien van een crème en blauw Maarse en Kroon jasje, dat verder werd gekenmerkt door de opvallende aluminium “golfplaten” aan de zijkant. Zo ontstond er bijna weer een echte Maarse en Kroon Twin Coach. Bijna, want er waren wel een paar verschillen. Het meest kenmerkende was de middendeur, die de Twins van Maarse en Kroon destijds niet bezaten. Een ander verschil was er op motorisch gebied. De Twin Coaches van Maarse en Kroon hadden destijds een benzinemotor, terwijl de Twins in Luzern op diesel reden. Nadat de bus door omstandigheden een tijdje wat minder aandacht had gekregen, werd enkele jaren geleden de draad weer opgepakt. Dit resulteerde er zelfs in dat de bus werd goedgekeurd voor personenvervoer. Zo wordt met bus 48 het beeld levendig gehouden. Niet alleen van de Twin Coach, maar ook van Maarse en Kroon, het bedrijf dat in 1973 als zelfstandig autobusbedrijf ophield te bestaan.

merk

:

Twin Coach, type: S44

carrosserie

:

Fageol

bouwjaar

:

1948

kenteken

:

25-51-PB

zitplaatsen

:

37

soort bus

:

Lijndienstbus

naar SVA

:

1973

vorige eigenaar

:

VBL-Luzern (CH) 73

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig


WordPress Backup