logo


431 - SVA

Terug naar 432

De geschiedenis van deze bus

In de jaren zestig en zeventig leek het merk Leyland bijna het monopolie te hebben in het streekvervoer. Toch waren er vervoerbedrijven die een voorkeur voor andere merken hadden en die nooit Leylands in dienst stelden.

Eén van die bedrijven was de al eerder genoemde BBA. Dit Brabantse bedrijf was jarenlang een trouwe klant van Volvo. Zowel voor het stads- als het streekvervoer nam de BBA in de loop der jaren vele bussen van dit Zweedse merk in dienst. Veelal waren deze voorzien van een carrosserie van ZABO.

Medio jaren zestig schafte de BBA, naast tien ZABO’s, echter een serie van 32 lijndienst­wagens aan met een opbouw van Verheul. Deze carrosserie kwam in grote lijnen overeen met de opbouw van de SVA-museumbus 38. Zij het dat de Brabantse bussen waren voorzien van een aparte uitstapdeur, achter de achteras. Voor die tijd waren het bussen met een uitzonderlijk grote capaciteit. Op zit- en staanplaatsen tezamen konden zo’n 95 personen worden vervoerd.

Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ging deze serie buiten dienst, waarna in 1981 twee exemplaren in het SVA-wagenpark terecht kwamen. Deze 431, die werd omgebouwd tot promotiebus annex “rijdende SVA-winkel” en de 432, als museumbus.

Na een hele poos bij de werkgroep Pijnacker ondergebracht te zijn geweest, waar de bus ook dienst deed als kantine is de bus inmiddels weer terug in het Brabantse land.

 

merk

:

Volvo B755

carrosserie

:

Verheul

bouwjaar

:

1966

kenteken

:

AB-18-56

zitplaatsen

:

12

soort bus

:

Promotiebus

(oorspronkelijk lijndienstbus)

naar SVA

:

1982

vorige eigenaar

:

BBA 431

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig


WordPress Backup