Moorman Daf
Onze fraaie Moorman DAF-touringcar is bijna 60 jaar oud.

In 2016 is het 60 jaar gelden dat deze prachtige touringcar in dienst werd gesteld. In de vijftiger jaren werden veel mensen met deze touringcar door heel Europa vervoerd. Een luxe in die tijd. Met een 83 pk motor kwam hij overal. Een vermogen dat tegenwoordig voor veel auto’s al te klein is. Maar het waren dan ook andere tijden; mensen waren al trots dat ze een reis konden maken en de snelheid was minder van belang. “Haast” was waarschijnlijk een woord wat je alleen in het woordenboek tegenkwam.

Nadat in mei dit jaar de touringcar van Moorman Den Helder weer door de vrijwilligers in Pijnacker APK rijklaar was gemaakt, is een projectplan opgesteld voor het herstel van de carrosserie.

De kosten voor het herstel liepen al snel op en besloten is een actie op te zetten om geld in te zamelen. Het doel is dat een groot gedeelte van de bus er in 2016 weer netjes uit ziet en klaar is voor de toekomst. Een sponsoractie wordt gehouden onder ondernemers en inwoners van Den Helder.  De eerste € 1000,– is inmiddels via sponsoring opgehaald, maar er is veel meer nodig om de bus weer in goede staat te brengen. We willen graag alle enthousiaste liefhebbers van historische voertuigen ook interesseren in de restauratie van deze bus en in de gelegenheid stellen om een financiële bijdrage te geven.

Giften kunt u overmaken op NL12 RABO 0113 8677 51 tnv Stichting Veteraan Autobussen vermeld aub “Moorman” als referentie zodat wij het geld gericht en uitsluitend voor deze bus gebruiken. Stuur daarna ook even een e-mail aan sva.project.moorman@gmail.com zodat wij u in 2016, als dank, kunnen uitnodigen voor een rondrit in Den Helder met dit icoon van de jaren “50.

1. Peter Verver Beantwoorden

Mijn vader, Nic Verver, was destijds eerste chauffeur/monteur bij Moorman.
    Ik doneer graag een bedrag als eerbetoon aan mijn vader, die heel veel van zijn late avond-uren aan het onderhouden van deze bus heeft besteed, vooral als de bus “te keuren” moest. Dit had te maken met een jaarlijkse buskeuring, die strenger was dan de huidige APK en binnen een strikt tijdslimiet moest plaatsvinden. Mijn vader werkte dan, overigens niet alleen voor deze bus, tot laat in de avond en nacht door om de bus voor de keuring perfect in orde te krijgen. Ik heb nooit gehoord dat een bus die door hem was voorbereid, werd afgekeurd.

Mijn vader kijkt van bovenaf mee als zijn werk wordt voortgezet. Hij en de bus verdienen het.
    Ik zie uit naar de trip met de bus in 2016 als ie weer in betere conditie is.

Peter Verver
    Castricum
    peter.verver@kpnmail.nl

2. SVA Beantwoorden

Beste Peter,

De website is even niet actief beheerd, maar nu weer in de lucht! Ik las je bericht. Leuk dat je ons wilt steunen. Neem daarvoor graag contact op met Cees vd Wetering: e-mail: ceesvandewetering@gmail.com.

mocht je nog mweer verhaeln hebben uit de oude doos, dan is de redactie van ons blad De Veteraanbus, daarin zeker geinteresseerd. Stuur kopij aan info@sva-museumbussen.nl