logo


3Afgelopen zondag, 10 maart 2013,  zijn enkele Brabantse leden naar de stalling nabij Veghel afgereisd om weer eens het een en ander aan ons wagenpark te klussen. Vanwege enkele aanstaande ritten moesten een paar wagens klaargemaakt worden voor inzet. De BBA 603 had last van een schakelprobleem. Ondanks gesleutel aan de wagen en ingeroepen hulp van anderen lukte het niet om de storing direct de verhelpen en zal dit een volgende keer worden aangepakt. De qua tijdperk en type (stadsbus) overeenkomende BBA 110 vervangt de wagen binnenkort bij een besloten, afgehuurde rit.

Bij de BBA 549 is eens grondig naar de verlichting bij de uitstapbak gekeken. Deze leek al een flinke tijd niet meer te werken. Na op diverse punten het circuit door te meten kwam naar voren dat waarschijnlijk jááren geleden, bij de restauratie van de bus, een schroef van de sierstriphouder dwars door de bekabeling was gedraaid. De Werkgroep Rotterdam kan er over meepraten (zie hun bericht van 16 februari). Het geheel is inmiddels hersteld en de verlichting achterin de BBA 549 werkt weer. Als  laatste onderhoudsklusje hebben we de Webasto-verwarming in de EMA 191 weer werkzaam gekregen. Tenslotte is een groot deel van de stalling opgeveegd.

Een leuke verassing onderweg naar Veghel was de passage van de voormalige BBA 766 op de autosnelweg tussen Everdingen en ‘s-Hertogenbosch. Deze bus is nu eigendom van een stockcar-racingteam. De wagen is het streekbroertje van de BBA 110, onderdeel van onze collectie. Althans voor wat betreft de kenmerkende hoekige ZABO “Lijn 72”-carrosserie. De BBA 110 heeft een Volvo B58-chassis en komt uit 1973 (ZABO-bouwnummer 1099). De BBA 766  heeft een standaard DAF MB200DKDL600-chassis en is nieuwer (1979, ZABO-bouwnummer 1282, geel kenteken). Ook het Noordelijk Busmuseum in Hoogezand heeft een ZABO-bus in de collectie, de NWH 2 uit 975.

 

2

Laat een bericht achter

*

WordPress Backup