Door Dick Vermaat, de vroegere eigenaar van Vermaat’s Automobielbedrijf, zijn twee bussen geschonken aan de Stichting Veteraan Autobussen. De bussen verkeren in een redelijk goede conditie en zijn afkomstig uit het inmiddels gesloten De Rijke Automuseum in Oostvoorne. De heer De Rijke is overleden en zijn erfgenamen hebben na rijp beraad besloten het museum niet meer te openen voor publiek. De twee bussen van Vermaat kwamen daardoor vrij. Het betreft een mooie T Ford uit 1923 met een replica opbouw uit 1963. Het is waarschijnlijk de oudste autobus in Nederland en in ieder geval in onze collectie! De tweede bus is een zusje van de Europa Express bus die we al in de collectie hebben en beheerd wordt door de Regio Noord-Holland. Het is een Mercedes Benz uit 1953. Beide bussen worden nu uit Oostvoorne opgehaald en naar Zaandam gebracht (Hembrug) alwaar verdere inspectie en enig onderhoud zal plaatsvinden. Naar verwachting kan de Mercedes de reis op eigen kracht volbrengen.De bussen zullen in beheer komen van de Regio Zuid-Holland. We zoeken naar mogelijkheden om de T Ford onder te brengen in een museum, want zo’n mooi exemplaar van ons autobusverleden mag niet in één van onze stallingen worden opgeborgen. De Mercedes zal voor het vervoer in het Zuid-Hollandse worden ingezet, waar de bus een welkome aanvulling betekent op de inzetbare bussenvloot. Wij zijn de heer Vermaat uiteraard zeer dankbaar voor het besluit om de bussen bij ons onder te brengen. Mooie plaatjes hebben we nog niet, maar een eerste blik kan er al op worden geworpen!