De Regio Oost van de Stichting had dit jaar de eer vrijwilligers uit alle regio’s en donateurs uit het land welkom te heten in Beekbergen en Apeldoorn. De eerste bestemming was het A Ford Museum Tullekensmolen, ondergebracht in een historische papiermolen in Beekbergen. Met drie bussen (uit Brabant, Oost en Noord-Holland) werden de bezoekers naar Beekbergen vervoerd. Met koffie werden we onthaald op deze mooie en koude winterdag. een grote opkomst constateerde Niek van Trigt,, voorzitter van het Algemeen Bestuur van de SVA, in zijn toespraak waarbij hij Rob van Hengel, voorzitter van de regio Oost en zijn mensen bedankte voor de prima organisatie van het evenement. Ook ging hij in op de inspanningen die het afgelopen jaar hebben geleid tot een mooi operationeel resultaat voor de Stichting waarmee we de toekomst in kunnen! Niet alleen is het tekort van 2014 inmiddels weggewerkt, ook blijft er geld over om nieuwe restauratieprojecten aan te pakken. De collectie is uitgebreid met drie bussen in 2016 en met een servicewagen die wordt ingericht om bij pech onderweg hulp te bieden. Na een uitgebreide toelichting op de prachtige A Ford collectie van het museum door de eigenaar en enthousiaste verzamelaar, werd de lunch geserveerd. Heel toepasselijk met het winterweer: snert met roggebrood en spek. Uiteraard nam iedereen de gelegenheid te baat om de fraaie automobielen te bewonderen.

Het middagprogramma was gesitueerd in de vestiging van de Regio Oost aan de Vlijtseweg in Apeldoorn. Lang verwacht en toch gekregen: de wethouder van Apeldoorn, Nathan Stukker, ondertekende de verklaring waarmee de historische buskiosk uit Apeldoorn wordt overgedragen aan de SVA. Die staat nu naast de vestiging met de publiekszijde gericht naar het evenemententerrein op het voormalige Zwitsal complex. Niek van Trigt zette namens de SVA zijn handtekening, Rob van Hengel betaalde de symbolische afdrachtsom van € 1,21 (€ 1,–plus BTW) en ontving in ruil daarvoor de sleutels van de kiosk. De restauratie van het huisje is nog niet voltooid, maar dat gaat nog plaatsvinden. Daarna zal de kiosk worden ingezet voor zowel SVA activiteiten (winkeltje en informatiepunt), maar ook bij evenementen op het terrein. Van Hengel was zichtbaar trots op het resultaat van de langdurige onderhandeling met de gemeente en stond verslaggevers van de schrijvende pers en TV te woord.

In de hal van de vestiging waar tenten in waren gebouwd om een behaaglijk onderkomen te vinden in de winterkou, werd door velen deelgenomen aan de borrel die werd verzorgd door de personeelsvereniging van Syntus. Al met al een zeer geslaagde dag met mooi weer en veel publiek, dat de onderlinge banden tussen de regio’s zeker heeft versterkt en de saamhorigheid van alle betrokkenen bij de SVA zeker ten goede is gekomen.