logo


Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Ter vervanging van de DAF/Den Oudsten trolleybussen uit 1974/75 bestelde het Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem in 1989 bij Den Oudsten 10 trolleybussen op een Volvo chassis met een elektrische installatie van Kiepe. Nadat B7900-trolley 157 na in mei 1989 opgelopen brandschade was afgevoerd, werd de bestelling met een elfde trolley uitgebreid.

In juni en juli 1990 kwamen de Volvo’s met de wagenparknummers 172 t/m 182 in dienst. Al sinds het midden van de jaren 50 werden er door het GVA diesel- en trolleybussen gekocht van hetzelfde type zodat er minder onderdelenreserve aanwezig hoefde te zijn. Zodoende kwamen er in de jaren 1989 t/m 1992 ook 45 Volvo/Den Oudsten dieselbussen, waarvan 7 gelede, in dienst.

De F&G elektromotoren van de trolleys leverden vanaf het begin problemen op. De acceleratie was matig en ook waren er problemen met de inwendige weerstand bij ongunstige weersomstandigheden. Ook na reparatie bleven er problemen zodat eind 1995 bij 10 Volvo trolleys de elektromotoren door exemplaren van Skoda werden vervangen. Deze voldeden goed.

Na aflevering van 9 nieuwe gelede Hess trolleys werden in het laatste kwartaal van 2009 negen van de elf Volvo trolleys buiten dienst gesteld. Zes stuks werden in 2012 en 2013 geëxporteerd naar het trolleybedrijf van Chernivtsi in de Oekraine. Alleen de 5177 en 5180 bleven – als laatste niet gelede trolleys – nog even rijden, voornamelijk op de rustige lijn 2. Na bijna 22,5 jaar (!) in dienst te zijn geweest en rond de 1,1 miljoen kilometer te hebben gereden, werden beide trolleys eind november 2012 buiten dienst gesteld en in 2013 overgedragen aan de SVA – de 5177 als plukwagen.

merk

:

Volvo B10M MkIII/Kiepe

carrosserie

:

Den Oudsten B88

bouwjaar

:

1990

kenteken

:

VH-47-PH

zitplaatsen

:

36

soort bus

:

Stadsbus (trolleybus)

naar SVA

:

 12 Maart 2013

vorige eigenaar

:

GVA 180, GVM 180, Oostnet 0180, Connexxion 0180 – 2007: 5180

inzetbaarheid

:

onbekend


WordPress Backup