logo


139-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Als vervolg op de eerste serie Arnhemse trolleys, waarvan de 101 als museumbus is bewaard, kwam eind 1955, begin 1956 een kleine serie van zeven soortgelijke trolleybussen in dienst: de 137-143. In technisch opzicht waren deze gelijk aan de 101-136, want ze waren gebouwd op het zelfde type chassis, van het merk BUT (British United Traction). Ook de carrosseriebouwer was de zelfde, namelijk Verheul uit Waddinxveen. Toch oogden de 137-143 een stuk moderner dan hun voorgangers. Dat kwam vooral door de grotere zijruiten, de karakteristieke Verheul voorruit en de grote filmkast. Trolley 139, die in februari 1956 in dienst werd gesteld, kreeg na zijn buitendienststelling in maart 1975 een museale bestemming. Dat leidde er onder andere toe dat hij een tijd lang verbleef in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht. Dit museum had destijds de pretentie uit te groeien tot een openbaar vervoermuseum en daar paste ook het tentoonstellen van een trolleybus in. Weliswaar onder een afdak, maar verder blootgesteld aan weer en wind vertoefde de 139 zo een aantal jaren in Utrecht. Uiteindelijk concentreerde het Spoorwegmuseum zich toch op hetgeen haar naam al aangaf en daar pasten autobussen en trolleybussen niet meer in. De 139 keerde terug naar het Arnhemse en is nog in afwachting van restauratieplannen.

 

merk

:

BUT9721/EEC

carrosserie

:

Verheul

bouwjaar

:

1956

kenteken

:

XB-08-22

zitplaatsen

:

37

soort bus

:

Stadsbus (trolleybus)

naar SVA

:

vorige eigenaar

:

GVA 139

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig


%d bloggers liken dit: