logo


4-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Zoals de Berna 3, is ook deze bus een rasechte Zwitser, met een chassis en motor van Saurer en een carrosserie van Ramseier & Jenzer. En net als de Berna dateert hij uit 1950. Wel is hij wat groter. De type-aanduiding in Zwitserland was dan ook “Alpen­wagen III”, terwijl de Berna als “Alpenwagen I” te boek stond. Tot 1967 deed de Saurer dienst bij de Zwitserse PTT, daarna werd hij aan een particulier bedrijf verkocht, de Oberaar­gauische Automobilkurse AG (OAK) in het Noord-Zwitserse stadje Wangen. In 1973 kon de bus van de OAK worden overgenomen. Evenals de Berna vertoont de Saurer alle kenmerken van een Zwitserse postbus uit die tijd. Voorbeelden zijn de rechtse besturing, waardoor de chauffeur op de veelal langs afgronden leidende routes een beter overzicht heeft en de schuin oplopende carrosserie achter de achteras. Bedoeld om te voorkomen dat de carrosserie bij krappe bochten in steile hellingen over het wegdek schuurt. Ook de geringe breedte valt op: minder dan 2½ meter.Andere interessante kenmerken zijn het grote schuifdak, waardoor een prima uitzicht op de bergen mogelijk werd, de door gloeidraden verwarmde voorruit en het comfortabele interieur. Door middel van de bovenop gemonteerde hendels kunnen de banken zijdelings worden verplaatst. Daardoor ontstaat er nog meer zitruimte, al blijft er dan geen gangpad meer over! Bijzonder aan de Saurer is verder nog dat deze bus geen startmotor heeft, maar wordt gestart met behulp van lucht die onder hoge druk in de cilinders wordt gespoten. Bij het starten dus geen problemen met lege of koude accu’s. Wel moet de chauffeur altijd zorgen dat hij, voordat hij de motor afzet, voldoende luchtdruk heeft. Anders wordt de volgende start problematisch.

merk

:

Saurer, Type: L4CT 2D

carrosserie

:

Ramseier & Jenzer

bouwjaar

:

1950

kenteken

:

45-EB-55

zitplaatsen

:

28

soort bus

:

Zwitserse postbus

naar SVA

:

1973

vorige eigenaar

:

OAK, Wangen a/Aare (CH) busnr. 4

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel rijvaardig


WordPress Backup