logo


10-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Zoals al vermeld bij de Austin bellewagen 1, werden na de oorlog allerlei soorten vrachtwagens tijdelijk ingezet als noodbus. Ook het Engelse merk Bedford was daarbij ruim vertegenwoordigd, met naar schatting zo’n 500 stuks. Een deel hiervan werd uitsluitend als noodbus gebruikt, de rest werd in de loop der tijd voorzien van een echte autobuscarrosserie en bleef daardoor nog wat langer in dienst. Ook bij de Maastrichtse firma Jansen, dezelfde van de Chevrolet nummer 1, kwam na de oorlog een Bedford in dienst. Voorzien van een vierkante neus en een noodcarrosserie deed deze als nummer 10 enige jaren dienst in het Limburgse land. Omstreeks 1950/1951 werd de noodcarrosserie vervangen. Rokx te Meerssen, naar verluidt een (ex-)medewerker van Jansen, bouwde een nieuwe 27-persoons carrosserie. Deze werd gekenmerkt door ronde vormen, inclusief gebogen ramen aan de achterzijde, en een fantasieneus. Het interieur was uitgevoerd in echt leder. De rechtse besturing (het was immers een voormalige Engelse vrachtauto) bleef ongewijzigd. Tot in de jaren zestig deed de bus nog incidenteel dienst. Daarna bleef hij bewaard, om in 1973 te worden overgedragen aan de SVA. Bij de SVA heeft de bus inmiddels heel wat museumkilometers achter de rug, inclusief een excursie naar Engeland. Verder bleek de Bedford vooral voor filmopnamen en trouwritten een zeer geliefd busje. Na nog een tijdje in een andere kleur te hebben gereden, werd de bus begin jaren tachtig weer geheel in de oorspronkelijke Jansen-kleuren licht en donker grijs teruggebracht. Verder is het technische gedeelte onder handen genomen, waarbij tevens de zescilinder benzine­motor werd gereviseerd.

merk

:

Bedford, Type: OWL

carrosserie

:

Rokx (1951)

bouwjaar

:

1944

kenteken

:

NB-16-10

zitplaatsen

:

27

soort bus

:

Touringcar

naar SVA

:

1973

vorige eigenaar

:

J.J. Jansen 10

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig