logo


1-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

In de jaren twintig en dertig jaren waren vooral Amerikaanse automerken populair. Niet alleen als personenauto, maar ook als bus. Naast Ford was vooral Chevrolet een bekende verschijning op de weg. Het was dan ook een busje van dit merk dat in 1931 het begin vormde van het Maastrichtse autobusbedrijf van de heer J.J. Jansen. Op een verlengd Chevrolet-chassis van het type LT bouwde Carboux een carrosserie, die was voorzien van 19 zitplaatsen op riante “springveren” kussens. In die tijd was er nog geen echt onderscheid tussen wat we nu lijndienstbussen en touringcars noemen. De bussen werden toen voor allerlei soorten vervoer gebruikt. 

Ook de Chevrolet zal destijds allerlei verschillende ritten hebben gereden. In elk geval ook groepsvervoer, getuige het opschrift “N.V. V.A.V.” op de bus, dat staat voor N.V. Verenigd Arbeiders Vervoer. Gelukkig leefde bij de firma Jansen destijds al het besef om iets van de historie te bewaren, want nadat de bus buiten dienst werd gesteld werd hij niet afgevoerd of gesloopt. In een hoek van de garage bleef de Chevrolet bewaard en in 1977 werd de bus door de familie Jansen toevertrouwd aan de zorgen van de SVA. Nog in dat zelfde jaar werd de carrosserie aan de buitenkant bijgewerkt en geschilderd. Daarna kon de bus acte de présence geven bij verschillende evenementen, waarbij soms zelfs een stukje op eigen kracht werd gereden. Na een aantal jaren besloot de SVA tot een daadwerkelijke restauratie. Daarbij kwam allereerst het chassis aan de beurt, dat thans geheel geconserveerd is. De verdere restauratie, van de carrosserie en het interieur, zal wat meer moeite kosten. Vooral omdat de hiervoor noodzakelijke specifieke vakkennis soms ontbreekt.

merk

:

Chevrolet, Type: L

carrosserie

:

Carbout

bouwjaar

:

1931

kenteken

:

NB-16-05

zitplaatsen

:

19

soort bus

:

Touringcar

naar SVA

:

1977

vorige eigenaar

:

J.J. Jansen 1

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig


%d bloggers liken dit: