logo


5730-SVA

Terug naar overzicht

De geschiedenis van deze bus

Zoals de naam al aangeeft lagen de wortels van de LTM, de Limburgsche Tramweg Maatschappij uit Heerlen bij de tram. De laatste tramlijnen verdwenen echter in de jaren 1949/1950 en daarna was de LTM alleen nog een busbedrijf. In die tijd was de LTM voor circa 60% in handen van het rijk c.q. de NS, terwijl de overige 40% in het bezit was van de provincie en een groot aantal gemeenten. Hoewel dus qua aandelenverdeling een NS-dochter, voer de LTM op materieelgebied jarenlang een eigen koers.

Weliswaar reden vlak na de Tweede Wereldoorlog ook in Limburg de bekende Crossleys en Scania’s, maar daarna sloeg de LTM een eigen weg in. Eind jaren vijftig, begin jaren zestig waren vrijwel alle NS-streekdochters een flink eind op weg met het standaardiseren op Leylands, met carrosserieën van Verheul en Werkspoor, maar in Limburg trof men toen andere merken aan: Scania-Vabis, Büssing en AEC, met een opbouw van carrosseriebouwers als Kusters uit Venlo en Roset uit Bergen op Zoom. In de jaren 1955-1961 stelde de LTM maar liefst 92 AEC-bussen met ondervloermotor in dienst, die allemaal door Roset van een opbouw waren voorzien. Hoewel Roset vooral bekend is geworden door z’n fraaie tourwagencarrosserieën, heeft dit bedrijf toch ook veel streekbussen geleverd. Niet alleen aan de LTM, maar ook aan bijvoorbeeld Maarse & Kroon, KLM, AMZ en ZVTM.

De 5730 is onderdeel van de laatste serie LTM-AEC’s (5713-5752) en werd op 25 januari 1960 afgeleverd aan de LTM. Veertien jaar lang doorkruiste hij daarna het Limburgse heuvelland, om in februari 1974 buiten dienst te worden gesteld. De LTM voerde hem echter niet af, want de bus bleef tot april 1976 in de garage in Heerlen en kreeg daarna een plekje in de LTM-vestiging in Vaals. Daarvandaan vertrok hij op 17 maart 1980 naar Amsterdam, want op die datum nam de MUSA de bus over. Daarna was de AEC vaak te zien in en rond Amsterdam (en in 1980 zelfs in Engeland), totdat hij, na de ontruiming van de MUSA-stalling in de voormalige GVB-garage Oost, terecht kwam in een opslagloods in Amsterdam Noord. Begin 2011 nam de SVA deze bus over van de MUSA.

 

merk

:

AEC Regal MK IV-C

carrosserie

:

Roset

bouwjaar

:

1960

kenteken

:

TB-62-90

zitplaatsen

:

46

soort bus

:

Lijndienstbus

naar SVA

:

2011

vorige eigenaar

:

LTM 5730

Stichting MUSA

inzetbaarheid

:

Deze bus is momenteel niet rijvaardig

  

%d bloggers liken dit: